Kontakta Oss

Kontakta oss

Snabba frågor och svar!

1Jag har en fråga angående min hyresavi?
Är det en generell fråga kan du kontakta styrelsen, i annat fall så hänvisar vi dig till Fastum som är vår ekonomiska förvaltare.
2Det är fel på hissen vart vänder jag mig?
Du kan kontakta Kone som är vår ansvarige för hissarna.
Telefon vardagar: 0771 50 00 00
E-Mail: kundcenter@kone.com
3Jag önskar ställa mig i kön för garaget?
Kontakta styrelsen så återkommer vi med köplats.
Behöver du en handikapp plats så har du förtur om dessa inte är upptagna av personer med behov.
4Kan jag hitta mina hyresavier på nätet?
Ja, de finns på www.fastum.se
Gå in på fliken "Boende" och vidare till "Mina Sidor". Där finns instruktioner hur du loggar in. På "Mina Sidor" kan du hämta både avier och OCR-nummer och se om du har betalat eller inte.
5Hur fungerar elmätningen?
Förbrukningen av el fjärravläses av företaget Infometric AB. Elförbrukningen debiteras i samband med föreningsavgiften och avier skickas ut av vår förvaltare.

Att kollektivt upphandla elnäts- och elmarknadsleverantör på detta vis ger föreningen bättre förhandlingskraft och därmed bättre priser. Du behöver med andra ord inte själv teckna avtal hos något energibolag.
6Kan jag montera markis på min balkong/uteplats?
Markiser är tillåtna endast för lägenheter med avsedda monteringsplattor, dessa finns endast för lägenheter högst upp i huset.

Ett ansvarsavtal måste skrivas med föreningen om du önskar installera en hos dig. kontakta då styrelsen om du ännu inte gjort detta.
7En säkring har gått, vad gör jag?
I din lägenhet har du ett el-centralskåp där all el kommer in i bostaden. Från skåpet leds sedan elen ut i din lägenhet. I skåpet sitter automatsäkringar (vilka har ersatt den äldre typen av säkringar som skruvas fast).

När en automatsäkring är tillslagen pekar brytaren uppåt, om säkringen löser ut pekar brytaren neråt. Säkringen behöver inte bytas utan återställs genom att trycka upp brytaren igen. Om en automatsäkring löser ut ska du ta reda på orsaken innan säkringen slås på igen.

Exakt var varje säkring är kopplad framgår av ett schema som finns på insidan av luckan till elcentralskåpet.

Huvudsäkringen till lägenheten sitter vid din mätartavla i källaren. Om alla säkringar i lägenheten är hela så är kan det vara en huvudsäkring som har löst ut. Denna har du inte åtkomst till så kontakta HSB eller någon i styrelsen om det är akut.
8Jag funderar på att köpa en el-bil finns det platser att hyra?
Föreningen disponerar 6 st platser för närvarande och hanteras genom den vanliga garagekön. Kontakta styrelsen så kan vi berätta mer om kötider mm.

Viktigt om du har en plats är att uttagen för närvarande endast får nyttjas av EN bil åt gången och ladda med en strömstyrka av MAX 10A.

9Måste jag ha bostadsrättstillägg i min hemförsäkring?
Nej, det behöver du inte eftersom föreningen fastigehetsförsäkring inkluderar detta. Läs mer under Boendeinformation/Bostadsrättstillägg.