Brf Söderkisen består av 91 lägenheter i kvarteret Tobaksmonopolet på Södermalm med adresser Maria Skolgata 77A-B och Rosenlundsgatan 32A-D. Till föreningen hör fem hyreslokaler mot Rosenlundsgatan och ett garage med 50 platser. Samtliga garageplatser är utrustade med elbilsladdare. Fastigheten färdigställdes under 2015-2016 av NCC/Bonava med Nyréns som arkitekter. Föreningen har stått på egna ben sedan 1 april 2016.

De karakteristiska fasaderna mot Rosenlundsgatan och Maria Skolgata har en industriell karaktär med blanka plåtskivor i gröna och rödbruna nyanser för att anknyta till platsens historia.  En terrasserad innergård med planteringar sluttar i väster ned mot Tobaksfabriken och gården bakom matsalsbyggnaden (nu arkitektkontor). Rosenlundsgatan 32D är beläget i en gatstensbelagd gränd mot magasinsbyggnaden. Gränden leder vidare förbi Söderkisens granne Mono till Maria Bangata.

I närheten av Brf Söderkisen finns ett mycket stort utbud av butiker, restauranger och kaféer. I den absoluta närheten finns stråk med kaféer, restauranger och butiker längs t ex Krukmakargatan, Hornsgatan och Timmermansgatan. En bit längre bort finns bl a Mariatorget (600 m), Mosebacke torg (1,3 km) och Gamla stan (1,5 km).  Kommunikationerna är utmärkta med endast drygt 200 m till pendeltåget vid Södra station (där också blå stomlinjebuss 4 stannar) och knappt 400 m till tunnelbana (Mariatorget).  Buss 74 har hållplats precis utanför huset på Rosenlundsgatan.

Ett par minuters promenad mot Zinkensdamms IP leder till Tantolunden och kolonilottsområdet, som sträcker sig ned mot Årstaviken och Tantobadet. Ett soligt och mycket populärt promenadstråk längs vattnet leder i öster mot Eriksdalsbadet och i väster mot Hornstull och Långholmen. Sommartid ersätts ett båtupplag vid Tanto med boule och restaurang och vid Hornstull arrangeras Hornstulls marknad